Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

in collaboration with cineuropa.org

Μηνιαίο Περιοδικό για τον Κινηματογράφο

60 φκθ

Ο Χρυσός Αλέξανδρος της Θεσσαλονίκης στο «Θα ’ρθει η Φωτιά» του Όλιβερ Λάσε

60ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

 

Θέμα: Τάσος Στεργίου

 

Το επετειακό 60ό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης επέλεξε για άξονα του φετινού του προγράμματος το «Overview Effect»: την έννοια που εισήγαγε ο ερευνητής Φρανκ Γουάιτ για να περιγράψει το συναίσθημα που καταλαμβάνει τους αστροναύτες όταν βλέπουν για πρώτη φορά τη Γη από το διάστημα, ένα συναίσθημα που μας προκαλεί να αντιληφθούμε τον κόσμο μας ως μια ολότητα. Ο ανθρωποκεντρικός χαρακτήρας του φετινού προγράμματος έβαλε, έτσι, στο κέντρο του την απόσταση αυτή που θα μας επιτρέψει να χτίσουμε μια νέα αντίληψη της ζωής μας, σε ένα κάλεσμα για ανάληψη ευθύνης και δράσης. 

 

Το «Θα ’ρθει η Φωτιά», η τρίτη ταινία του σκηνοθέτη, σεναριογράφου και ηθοποιού από την Γαλίθια, Όλιβερ Λάσε, κέρδισε τον Χρυσό Αλέξανδρο - Θεόδωρος Αγγελόπουλος για την Καλύτερη Ταινία στην 60ή έκδοση του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, που πραγματοποιήθηκε από τις 31 Οκτωβρίου έως τις 10 Νοεμβρίου. Τα άλλα δύο κύρια βραβεία απέσπασαν οι Μάγια Ντα-Ρεν και Μελίνα Λεόν. 

Η φετινή κριτική επιτροπή του Φεστιβάλ απαρτιζόταν από τη Λιθουανή κινηματογραφίστρια Ρουγκίλε Μπαρζντζιουκάιτε, τη Βρετανή παραγωγό Τζάκι Ντέιβις, τις ηθοποιούς Αριάν Λαμπέντ και Αγγελική Παπούλια και τον Γερμανό σκηνοθέτη και προγραμματιστή φεστιβάλ Βίλαντ Σπεκ. Η Αγγελική Παπούλια παρέδωσε το μεγάλο βραβείο στο «Θα ’ρθει η Φωτιά» του Όλιβερ Λάσε, «μια ταινία που ξεχώρισε για το μοναδικό καλλιτεχνικό όραμά της, που μας οδήγησε σε ένα φυσικό και συναισθηματικό ταξίδι με συναρπαστικές παραστάσεις και ομορφιά», όπως είπε η Τζάκι Ντέιβις. Για την ερμηνεία του στην ίδια ταινία βραβεύτηκε και με το Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας ο πρωταγωνιστής Αμαδόρ Άριας.
Το δεύτερο βραβείο, το Ειδικό Βραβείο Επιτροπής - Αργυρός Αλέξανδρος, απέσπασε ο «Πυρετός» της Μάγια Ντα-Ρεν, ένα δράμα που οδηγεί το κοινό μέσα στο πολυδιάστατο σύμπαν της βραζιλιάνικης γηγενούς κοινότητας των Ντεσάνα. Το βραβείο παρέλαβε η παραγωγός Ζιλιέτ Λεπούτρ, η οποία εξήγησε ότι η σκηνοθέτρια γνωρίζει πολύ καλά την περιοχή του Αμαζονίου, όπου γύρισε την ταινία «με πολλή δουλειά και πολλή αγάπη σε μια εποχή δύσκολη για τη Βραζιλία». Η ίδια έκλεισε τον χαιρετισμό της με το σύνθημα «Lula libre», μια αναφορά στον πρώην πρόεδρο της Βραζιλίας Λούλα ντα Σίλβα, που είχε μόλις αποφυλακιστεί. 

Η άλλη μεγάλη νικήτρια της βραδιάς ήταν ακόμα μία ταινία από τη Λατινική Αμερική, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Μελίνα Λεόν, το νουάρ «Τραγούδι Χωρίς Όνομα», το οποίο αφηγείται την ιστορία μιας μητέρας που ψάχνει το παιδί της το οποίο έχει απαχθεί στο Περού της δεκαετίας του 1980. Η Περουβιανή σκηνοθέτρια παρέλαβε το βραβείο αφιερώνοντάς το, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, «στους γείτονές μας Χιλιανούς, που βρίσκονται στους δρόμους». 

Τέλος, η Γκρέτα Φερνάντεθ κέρδισε το βραβείο Καλύτερης Ερμηνείας για την ερμηνεία της στο σκηνοθετικό ντεμπούτο της Μπελέν Φούνες, «Η Κόρη του Κλέφτη», όπου υποδύεται τη νεαρή μητέρα που αγωνίζεται ενάντια στη μοναξιά, τον δύσκολο πατέρα της και την έλλειψη αγάπης στη ζωή της. 

Όσον αφορά τις ελληνικές συμμετοχές, οι προβολές των ταινιών είχαν εξαιρετικά θετικό αντίκτυπο στο κοινό που τις παρακολούθησε, επαναφέροντας τους Έλληνες δημιουργούς στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Από μεριάς διακρίσεων, με Ειδική Μνεία βραβεύθηκε το δεκαπεντάλεπτο VR «Οικογενειακά Πορτρέτα» της Μαρίας Μαυροπούλου. Τα «Cosmic Candy» της Ρηνιώς Δραγασάκη και «Περσεφόνη» του Κώστα Αθουσάκη κέρδισαν εξ ημισείας το Βραβείο Καλύτερου Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη, ενώ το «Entwined» του Μίνωα Νικολακάκη έλαβε το Best Location Award. Τα βραβεία Νεότητας των φοιτητών Πανεπιστημίων Θεσσαλονίκης απέσπασαν «Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών» του Σύλλα Τζουμέρκα και «Ο Απόστρατος» του Ζαχαρία Μαυροειδή, το οποίο απέσπασε επίσης το Βραβείο Κοινού. Τέλος, η «Πολιορκία στην Οδό Λιπέρτη» του Σταύρου Παμπαλλή απέσπασε το Βραβείο FIPRESCI για ελληνική ταινία, καθώς και το Βραβείο της ΠΕΚΚ. 

 

Cinematek T. 9