Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

            Περιοδικό κινηματογράφου

Σινεμά, κριτική & προβολές στην πόλη

μει ελ τουκι

Μέι ελ-Τούκι

Συνέντευξη
Μπενεντικτ Προτ

Βρεθήκαµε µε τη Μέι ελ-Τούκι, για να µιλήσουµε για την τελευταία της ταινία, το δράµα «Η Βασίλισσα της Καρδιάς», µια σκοτεινή και σεξουαλικά φορτισµένη ιστορία για τα οικογενειακά µυστικά και ψέµατα.

 

C: Τι σε ενέπνευσε να κάνεις αυτήν την ταινία;.

Μέι ελ-Τούκι: Ξεκίνησα να δουλεύω αυτό το πρότζεκτ όταν άρχισε να αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον για μένα να δω το πώς δημιουργούνται τα οικογενειακά μυστικά. Εκείνη την εποχή, έχασα ένα πολύ κοντινό μου πρόσωπο και λίγο καιρό μετά βγήκαν στην επιφάνεια πολλά μυστικά. Αυτό με έκανε να σκεφτώ όλα εκείνα τα ανομολόγητα πράγματα που κουβαλούν οι άνθρωποι μαζί τους και, όταν πεθαίνουν, δεν αποκαλύπτονται παρά μόνο εάν κάποιος τα γνωρίζει. Επομένως, ήθελα ουσιαστικά να ιχνηλατήσω το πώς δημιουργείται ένα οικογενειακό μυστικό. Έπειτα, άρχισα να το συζητώ με τη συν-σεναριογράφο Μάρεν Λουίζ Κένε και κατά καιρούς διαβάζαμε αρκετά άρθρα σχετικά με δασκάλες που είχαν σεξουαλικές επαφές με μαθητές τους. Συζητήσαμε αρκετά για το πόσο διαφορετικό είναι το συγκεκριμένο αφήγημα και το πώς οι άνθρωποι τείνουν να βλέπουν με υπερβάλλοντα ρομαντισμό τη σχέση ανάμεσα σε μια μεγαλύτερη γυναίκα και έναν νεότερο άνδρα, σε αντίθεση με τη σχέση ενός μεγαλύτερου άνδρα με μια νεότερη γυναίκα. Το να έχει σεξουαλικές επαφές ένας θετός πατέρας με τη θετή του κόρη θεωρείται αυτομάτως κακό, ενώ το αντίθετο, δηλαδή όταν πρόκειται για ένα αγόρι με τη θετή του μητέρα, αποτελεί μια γκρίζα περιοχή. Γίνεται δύσκολο να ορίσεις εδώ τι είναι λάθος και τι σωστό. 

C: Γιατί πιστεύεις ότι συμβαίνει αυτό; 

Μελ-Τ: Εν μέρει, επειδή η ανδρική σεξουαλικότητα και η σεξουαλική κακοποίηση του άνδρα θεωρείται ταμπού. Επίσης, πολλοί άνδρες δεν αντιλαμβάνονται ότι ενδεχομένως να έχουν κακοποιηθεί. Το ζήτημα αντιμετωπίζεται σχεδόν με συγκατάβαση. Κάποιοι λένε: «Και γιατί να μην θέλει ένας δεκαεπτάχρονος να κάνει σεξ με μια έμπειρη γυναίκα; Προς τι η γκρίνια;». Για αυτούς ίσως να μην πρόκειται για σεξουαλική κακοποίηση, αλλά περισσότερο για μια καταπληκτική πρώτη ή δεύτερη σεξουαλική εμπειρία. Ωστόσο, για κάποιους άνδρες ήταν λάθος, αισθάνθηκαν πως κάτι δεν έγινε σωστά, απλώς δεν είχαν τον τρόπο να το εκφράσουν. Και, αν δεν μπορούν να μιλήσουν για αυτό, τότε αυτή η εμπειρία γιγαντώνεται μέσα τους και εκδηλώνεται σε μελλοντικές τους σχέσεις. Ελπίζω πως η ταινία μου θα ευαισθητοποιήσει σχετικά με το θέμα και θα ενθαρρύνει τα θύματα να αναζητήσουν βοήθεια. 

C: Μια γυναίκα-θύτης σεξουαλικής κακοποίησης, που παραμονεύει έναν νεαρό άνδρα, είναι κάτι που σπάνια συναντάμε σε ταινίες. Τι έρευνα κάνατε πριν γράψετε το σενάριο;

Μελ-Τ: Διαβάσαμε πολλά άρθρα, έρευνες και βιβλία, φτάσαμε μέχρι τον ελληνικό μύθο της Φαίδρας, που προσπαθούσε να αποπλανήσει τον θετό της γιο και, όταν αυτός την απέρριψε, τον κατηγόρησε για βιασμό. Δεν είδαμε ταινίες, αφού δεν υπάρχουν πολλές που να ασχολούνται με το συγκεκριμένο θέμα. Ωστόσο, το πραγματικά ρηξικέλευθο για μένα ήταν οι συναντήσεις που κάναμε με μια θεραπεύτρια που ειδικεύεται σε τέτοιες υποθέσεις και έχει δουλέψει και με τις δύο πλευρές - τόσο με τα θύματα όσο και με τους θύτες. Μας είπε, για παράδειγμα, σε ποιους τύπους οικογενειών συμβαίνουν αυτά. Δεν ένιωσα την ανάγκη να μιλήσω με θύτες που βρίσκονταν σε διαδικασία θεραπείας. Είχαμε ήδη συγκεντρώσει μεγάλο όγκο πληροφοριών και δεν θέλαμε η ταινία να αφηγηθεί μία συγκεκριμένη υπόθεση. Θα μου δημιουργούσε την υποχρέωση να τιμήσω ή όχι το πρόσωπο αυτό. Επίσης, για μένα, ως σκηνοθέτρια, είναι σημαντικό να καταφέρω να αφηγηθώ μια ευρύτερη ιστορία με την οποία να μπορούν να ταυτιστούν πολλοί άνθρωποι.

C: Υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο μοτίβο που μπορέσατε να διακρίνετε σε αυτές τις υποθέσεις;

Μελ-Τ: Ναι, οι άνθρωποι που συνάπτουν τέτοιου είδους, ενδοοικογενειακές σεξουαλικές σχέσεις είναι συχνά μοναχικοί και επιθυμούν έντονα να τους προσέξουν. Αρκετοί από αυτούς έχουν βιώσει οι ίδιοι τέτοιου είδους βία όταν ήταν πολύ νέοι, για παράδειγμα. Δεν λέω ότι όλα τα θύματα σεξουαλικής κακοποίησης θα γίνουν θύτες, απλώς είναι κάποιος από τους παράγοντες. Οι ενήλικες θύτες συχνά ενορχηστρώνουν μια κατάσταση όπου συνήθως ξεκινάει με τον μεγαλύτερο να ανοίγεται στον νεότερο και εκείνος να ακολουθεί. Κερδίζουν την εμπιστοσύνη τους, τους συμπεριφέρονται σαν σε ενήλικες και κάνουν «σοβαρές» συζητήσεις. Αυτού του είδους η σχέση μπορεί να εξελιχθεί σε σεξουαλική.

C: Έχετε προσδώσει στον χαρακτήρα της κεντρικής ηρωίδας σας πολλές διαφορετικές πτυχές. Δεν είναι απλώς ένας κακός άνθρωπος που κάνει φρικτά πράγματα.

Μελ-Τ: Για μένα και τη συν-σεναριογράφο μου, και ειδικά όταν χειριζόμασταν το συγκεκριμένο θέμα, ήταν εξαιρετικά σημαντικό να κάνουμε τον χαρακτήρα της κεντρικής ηρωίδας όσο πιο πολύπλοκο γίνεται. Παρά το γεγονός ότι εμφανίζεται να κάνει τερατώδη πράγματα στην ταινία, υπήρξε και η ίδια κάποτε ένα αθώο παιδί που μεγάλωσε σε συνθήκες που την έκαναν αυτό που είναι τώρα. Επιπλέον, θεωρώ ότι είναι ταυτόχρονα συναρπαστικό και τρομακτικό το ότι υπάρχουν σήμερα τόσες ιστορίες για ανθρώπους που κάνουν ταυτόχρονα καλά και κακά πράγματα. Η Τρίνε Ντίρχολμ είναι μια ηθοποιός που την ενδιαφέρει πολύ η πολυπλοκότητα, επομένως ήταν για όλες μας διαρκώς μια πρόκληση και συζητούσαμε διαρκώς το κατά πόσο αυτό που κάναμε ήταν κάτι που ανταποκρίνεται πραγματικά στην ανθρώπινη συνθήκη. 

 

Cinematek T. 9