Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

            Περιοδικό κινηματογράφου

Σινεμά, κριτική & προβολές στην πόλη

L | editorial 19 CINEMATEK

L | editorial 19

Στο σύμπαν του «Animal» ένα χειρουργικά βαλμένο L επιβάλλεται και
φυλακίζει τις υπάρξεις με αινιγματικό τρόπο. Όταν η πρωταγωνίστρια,
Δήμητρα Βλαγκοπούλου, δοκιμάζει να περάσει από την άλλη μεριά
του καθρέφτη, διαπιστώνει ότι ο εγκλεισμός της δεν έχει διαφυγή: στο
κύκλωμα παραγωγής-κατανάλωσης όλοι φέρουν το L.
Και αν κάποτε μπορούσε κανείς να φανταστεί ότι θα έβρισκε την
ελευθερία του απλώς και μόνο τρέχοντας πίσω από τους λόφους,
τώρα γνωρίζουμε ότι δεν υπάρχει τίποτα πια εκεί πέρα. Το
αινιγματικό L έχει καταπιεί τη δυνατότητα μιας άλλης ζωής, που θα
έδινε σχήμα στην ελευθερία.


Στους «Παραβατικούς», ο σκηνοθέτης, Ροντρίγκο Μορένο,
προτρέποντάς μας να κλέψουμε πίσω τις ζωές μας, εννοεί ότι μας τις
έχουν ήδη κλέψει και υποθηκεύσει. Απέναντι στο φάντασμα του L
στέκεται και ο Βιμ Βέντερς στις «Υπέροχες Μέρες» του, όταν
σχηματίζει και εκθέτει ένα ουτοπικό υποκείμενο αναλυτικά μέσα στη
ρουτίνα του, προτείνοντας μια γεμάτη ύπαρξη, αποκλειστικά
αναλογική και εμπειρική, σαν ζωή που πάλλεται και πάλι. Απέναντι
στη θηριωδία του ψηφιακού κόσμου, προσφέρει μια προσωπική
απόδραση. Ο Τζόναθαν Γκλέιζερ δεν παύει να επισημαίνει ότι αυτό
δεν είναι αρκετό.


Η «Ζώνη Ενδιαφέροντος», εκεί όπου τα τεχνοκρατικά συμβούλια του
L εμφανίζονται ως ναζιστική μηχανή, έρχεται να μας υπενθυμίσει την
αδιάκοπη παρουσία μιας μεσοτοιχίας που κρύβει πίσω της τη φρίκη.
Για το L δεν υπάρχει καμία διαφορά σε ποια μεριά της μεσοτοιχίας
βρίσκεται κανείς. Το L είναι φετιχ, πίσω του υπάρχει μόνο βία.
Είναι πέρα από αυτήν που μας καλεί να δραπετεύσουμε σαν εξωτικό
η Μπέλα του Γιώργου Λάνθιμου: Η απόσταση για έναν άλλο κόσμο
έχει σχεδόν καλυφθεί. Μια κοινή επιθυμία σχηματίζει όλο και πιο
αδρά ένα αίτημα ελευθερίας για όλους.

-
Μπάμπης Κονταράκης